Denna tavlan satt på toaletten på Hotel Plesner i Skagen. Och den påminde mig om en utbildning jag gick om ”konsten att informera”. På den utbildningen lärde vi oss ( i alla fall lite) om att hitta kanaler och former för informera där folk finns, i stället för att tvinga in dem i kanaler som vi tycker passar oss. Te x att lägga ut platsannonser på sociala medier i stället för att annonsera i tidningar. Särskilt de arbeten där målgruppen aldrig läser dagstidningar. Eller att använda Youtube, ja ni fattar. Men det finns ytterligare sätt att nå folk, och ett smart ställe är arbetsplatsens toaletter. Låter det konstigt?

Den här texten har de flesta av oss sett, för den finns på många element på många toaletter. Nu tillför den kanske inte riktigt nåt vettigt till våra liv. Men det finns de som utvecklat tänket. På Högskolan i Borås finns det information på insidan av toalettdörrarna. Både till studenterna och sånt som rör oss besökare. På ett ställe jag arbetade på var anslagstavlorna rent bokstavligen flyttade till toalettdörrarna. Är det nåt ställe där alla besöker och där budskapet inte konkurrerar med så mycket annat, så är det väl muggen?

Så det kanske inte är så konstigt att jag läste, reflekterade lite över och tog till mig ovanligt många visdomsord under helgen i Skagen.